söndag 4 december 2011

Ostressad

Har julstressen tagit tag i dig ännu?? Den har i alla fall gripit tag i mig och jag fixar och donar och vill så gärna hinna med så mycket på kortast möjliga tid. Jag har små listor med julklappsförslag till hela släkten. Jag planerar in lussebullebak och pepparkaksbak (pepparkakorna kan kryssas av från listan idag, puh). Julmaten är det inte riktigt dags för ännu, men jag funderar, organiserar och prickar in dagar när jag bör grava laxen och fixa julskinkan. Löjrom, hur ska jag få tag på bra löjrom i år när ingen släkting från norr kommer ner? Som om det inte räckte med de egna bestyren ska man ju dessutom komma ihåg insamling till klassblomma och dagisblomma, så även fröknarna får lite uppskattning så här i juletid. Dessutom fyller jag år nu i december och det vore väl kul att fira sig själv också lite. Lilltjejen fyller år i januari och jag är redan framme i födelsedagskalasplaneringen i min kalender och i mina tankar. Stress, stress, stress. Jag som egentligen HATAR att stressa, jag springer runt som en dåre och ibland undrar jag om jag egentligen verkligen får mer gjort på det här viset.

Näej, jag som är en norrländsk ”polemas” (polemasa = inte ha bråttom, gå och slå dank) som gärna funderar och tar god tid på mig, tycker att det är urjobbigt att stressa. Jag vill i vanliga fall inte ta förhastade beslut och tillåter gärna mig själv att vela fram och tillbaka och fundera lite till. Jag önskar att jag kunde fortsätta vara sådär ostressad även i juletid, så att när julafton verkligen kommer kunna känna den där julefriden och glädjen som vi alla jagar.

Näej, nu vår det vara stopp på eländet!! För att påminna mig själv om att ta det lugnt har jag gjort ett nytt smycke – ”Ostressad”.


”Ostressad” , LUGN – ANDAS - DU HINNER, 999 finsilver, kulkedja 50 cm 925 sterling silver.
Brickorna är elipsfomade och välvda, likt blomblad, i tre olika storlekar, den största ca 2,5 cm. För att få det fallet och det utseendet jag ville ha, löper kedjan direkt genom brickorna och hänger ner på sidan, vilket gör att budskapet blir lite ”hemligt”. För att hålen i brickorna inte skulle behöva bli för stora har jag använt mig av en ny låstyp särskilt anpassat för kulkedjor, ett sk kulkedjelås.

Nu känner jag mig ostressad igen, skönt!

Adventskramar
finaNina 

Inga kommentarer: