fredag 11 maj 2012

Kul grej - skicka vidare :-)

Jag fick av min bloggande vän Anna, urpojjesperspektiv, några frågor som jag i vanliga fall kanske inte skulle brytt mig om att svara på, eftersom det här är en kedjebrevs liknande aktivitet. Jag gillar inte kedjebrev alls, men det här var annorlunda. Hon hade fått ett antal frågor av en annan bloggkompis och det var så roligt och intressant att läsa Annas svar. Att jag dessutom som barn älskade att skriva i sådana där ”Mina Vänner” böcker gör att jag inte kan låta bli att svara, även om dessa frågor kräver lite mer. Jag tänker att ni som läser min blogg, får en chans att lära känna mig lite till. De här frågorna fick jag:

1. Tre egenskaper du värderar högt    
Ärlighet – säg som det är och framför allt ljug inte. Däremot inte ärlighet som blir till dumhet, så att man är elak i onödan. Då kan man hellre vara tyst. Ödmjukhet – inför livet, inför andra människor. Lojalitet – svik aldrig din vän, din partner, eller dig själv för den delen.
2. Tre personer som du beundrar. Fler om du kommer på.
Jättesvår fråga faktiskt. Hade man frågat mig i tonåren hade jag sagt David Bowie – en otroligt cool artist som alltid legat före sin tid. Han klädde på sig olika roller på scenen och skapade något annorlunda, nästan teatraliskt musikaliskt. Sedan hamnade han som så många artister bland drogerna, men tog sig ur träsket och kom tillbaka på 80-talet igen. Jag upplever det som att han alltid gjort det han velat, utan att kanske bry sig om ifall det varit ”rätt” alla gånger.  Sedan skulle jag ju såklart vilja säga Dalai Lama, Nelson Mandela eller någon av de där riktigt stora männen. Jag väljer en annan man som jag liksom alltid har uppskattat att lyssna på – Mark Levengood - denna fundersamma man med sin härliga finlandssvenska brytning, som filosoferar över allt och ingenting, som på något vis alltid kan hitta något positivt i de mest fula och trista upplevelser man kan tänka sig. En kvinna med idolstatus hos mig – Torun Bülow-Hübe, som tyvärr inte lever längre. Hon var smyckesdesigner, en av de mest kända skandinaviska, och fick som första kvinna världsrykte som silversmed. Hennes smycken är fantastiska. Tidlösa och eleganta, samtidigt organiska och böljande. Sorry, Attling för mig är du inte nummer ett, men dock god tvåa. Att Efva är gift med Eva Dahlgren höjer ju såklartl, för Eva skriver så sköna och vackra melodier och texter. Jag känner också att jag vill tala om att jag beundrar flera av mina nära väninnor, för vad de gör, för vad de tänker, för vad de vill och kan.
3. Vad ger dig energi?
Att skapa! Såklart smycken i första hand! Nya smycken föds ofta först i tanken och genom mina funderingar. Ibland blir det precis som jag tänkte först, men oftast händer det en massa grejer på vägen. Det kan vara att min ursprungsidé verkligen inte funkar, eller att jag medan jag jobbar kommer på något ännu bättre. Uppstår det problem löser jag dem och tänker om, tänker nytt. Älskar den kreativa processen! Jag hittar också energi i människor, möten med människor som leder till samtal. Älskar att prata och fundera, byta erfarenheter med andra.

4. Vad tar din energi?
Vardagsrutiner toppar listan! Känner inte ens att jag måste utveckla det, för jag tror att ni alla vet vad jag menar. Även här måste jag säga människor, som jag av någon anledning inte kan blunda inför eller strunta i. Som Bosse Kasper valt att uttrycka det – människor som ingen vill se. Jag ser dem alldeles för ofta och kan då inte låta bli att engagera mig, även om jag vet på förhand att det inte alltid kommer att hjälpa, utan bara suga energi. Jag har tyvärr också en förmåga att ibland ta åt mig för mycket av vad någon annan möjligen ogenomtänkt häver ur sig. (Eller om jag själv råkat vara ogenomtänkt och onödigt ärlig.) Då funderar jag och analyserar och undrar vad jag gjorde för fel i situationen, i stället för att bara avfärda och skaka av mig.

5. En resa du gjort. Plats? Vad gjorde du där? Vad lärde du dig? Det bästa med resan? Berätta...
Jag och min man reste mycket när vi var sådär mellan 20-25 år. Vår resa till Australien och Nya Zeeland kommer absolut på första plats. Vi reste med ryggsäck, bodde på hostel, käkade nudlar och försökte få pengarna att räcka så länge som möjligt. Vi satsade reskassan på dykning och andra naturupplevelser. Vi lärde oss massor såklart! Framför allt lärde vi oss att vi hör ihop, på gott och ont och i alla lägen.  Det bästa med resan var när vi fick möjligheten att simma i öppet hav med helt vilda delfiner – fantastisk upplevelse!

6. En resa du inte har gjort. Vart åker du och varför? Vad ska du göra där?
Här kan jag verkligen inte välja – jag har så otroligt många resor kvar att göra. Vill åka till Galapagos och se på havsleguanerna medan de finns kvar. Vill åka till Amazonas och besöka den ”riktiga” djungeln. Vill åka till Rio de Janeiro och dansa mig svettig i karnevalsyran. Vill åka till Inka-leden och Machu Picchu. Vill åka till Istanbul och dansa magdans. Vill åka till Helsingfors och beundra finsk design. Vill åka tillbaka till Nya Zeeland. Vill åka till Indonesien och dyka. Vill åka till Tanzania på safari, till Zanzibar och dyka. Vi ska resa mycket mer igen när barnen vuxit till sig lite mer, för de ska självklart med ut på äventyr i den stora världen!
Sedan kan jag också lägga en lite mer filosofisk aspekt över det hela och prata om vår inre resa, den vi gör genom livet där vi formas och förändras. Här har jag verkligen inte heller rest färdigt – har jättemycket kvar att lära mig, en hel del att ta itu med och massor att dela med mig av.
7. Det perfekta ögonblicket på hästryggen. Som du varit med om hittills.
Jag och min favorithäst Fleur i full galopp hoppandes över hinder!!! Tjohhheeej så roligt. Jag tycker att det är jätteroligt med hoppning. Det är fartfyllt, spännande och en stor utmaning  – allt på samma gång. Det är liksom med skräckblandad förtjusning jag möter hinderbanan.  Fleur och jag har ett härligt ”människa-häst- band”. Jag litar på henne, hon litar på mig och inget annat existerar än det och full fart framåt. Underbart! Att jag sedan kanske inte sitter som Malin Baryard i sadeln, rak och fin och perfekt, det skiter jag i.

8. Det perfekta ögonblicket på hästryggen. En dröm som du skulle vilja vara med om...
Helt klart är naturupplevelsen en viktig bit för mig i ett sådant drömögonblick. Vacker häst, vacker natur, vackert väder, frihet. Kan inte specificera mer än så. Tror att jag kanske får leva drömmen redan i sommar när jag och min vän A åker till Island för att rida på islandshästar. J
9. Vad är det bästa med Norrbotten?
Människorna - raka och ärliga, inte tillgjorda och krångliga. Klart att midnattssolen, åkerbären och löjrommen också toppar min lista.

10. Berätta om en passion du har.
Dans!!! Jag älskar verkligen att dansa.  Då snackar jag om discodans! Här får man röra sig hur som helst utan bestämda steg och rörelser, begränsningen väljer man endast själv. Det är härligt att röra sig i takt till musik. Det är också socialt och man interagerar med andra. Vill man inte vara social just då är det också helt okej att dansa med sig själv och vara introvert en stund. En annan sak jag tycker väldigt mycket om är att skriva. Skulle inte vilja säga att det är min passion, snarare en nödvändighet. Jag är också passionerat förtjust i vackra saker, så ytligt, men kom ihåg att skönheten sitter i betraktarens öga. Jag älskar gamla saker med historia och själ. Jag gillar också designade prylar, snygga kläder, vackra skor. Hm, den här sidan av mig är kanske inte så uppskattad av min man, men jag tycker allt att han borde se det som en komplimang. Jag valde ju honom, eller hur? (Tro nu förstås inte att jag betraktar min man som en ”sak”, näej han är en mycket vacker person) Hej hopp, det blev visst fler passioner än en, men varför begränsa sig?
Nu kommer ju det allra roligaste – nu tänker jag skicka vidare dessa frågor till två andra bloggvänner här ute i cyberspejs.
Fullt medveten om att photomalin inte har sådär väldigt mycket med hästar att göra, så där byter vi ut hästar mot ”Det perfekta ögonblicket i naturen”. Och Ann-Helen, du kan välja hästar eller natur, gör som du vill. Och förresten, ni gör också som ni vill med ”kedjebrevet”.
Fredagskram!
finaNina

Inga kommentarer: