måndag 26 mars 2012

Mångalen

Kommer ni ihåg den gamla 80-tals filmen med Cher och Nicholas Cage? Det gör i alla fall jag och minns att jag tyckte att den var alldeles knasig, mysig och väldigt bra. Har ni inte sett den får detta bli dagens filmtips. Men för att inte tappa spåret här, månen tänkte jag orda lite om.

För lite drygt två veckor sedan körde jag i vanlig ordning hem från stallet en torsdagkväll. Satte mig i bilen och backade ut från parkeringen och då fick jag syn på den, månen. Det var fullmåne och det såg ut som om den var extra nära jorden den här kvällen. Inte nog med det, utan det var som om solen på något sätt speglade in ett alldeles orangeaktigt sken på månen så den mer än någonsin liknade en stor ost. Det var så läckert och jag kände riktigt hur energin liksom strålade ner på mig där jag satt i min bil.

Det där med att vi människor påverkas av månen, precis som vattnet vid ebb och flod, ja det är något forskarna diskuterar och dividerar. Jag kan ju bara tala för mig själv, men tycker nog faktiskt att jag blir lite extra pigg just de dagarna runt fullmåne. För den sakens skull betyder det ju inte att jag är häxa eller rent av varulv, utan kanske bara att denna stora himlakropp just dessa kvällar skänker oss lite extra ljus. Ljus, det blir i alla fall jag pigg av.

Nu i mars har vi också kunnat beskåda månen tillsammans med Jupiter och Venus, som haft ett litet kärleksmöte på himlen. Första gången jag tittade ut och såg dessa mäktiga planeter så nära varandra och som synes så nära jorden, då trodde jag faktiskt att det var en rymdstation jag såg, innan jag fattade att detta var ett fenomen vi inte allt för ofta kan se här på norra halvklotet.  Så häftigt! Missade ni detta får ni absolut inte missa den sk. Venuspassagen som inträffar 5 – 6 juni. Då skuggar Venus solen och ger oss en ”Venusförmörkelse”, vilket bara inträffar två gånger per århundrade.

Nämen, nu tappar jag fokus igen. Månen var det ju! Jo, jag gillar som sagt månen och den fascinerar mig och piggar upp mig. Något som jag också alltid har gillat är metallen silver. Så mycket att jag till och med nekat guldsmycken, för att jag faktiskt inte alls tycker att de är lika fina. Läser man på lite om silver så hittar man att människor förr förknippade just silver med månen och guld med solen. Silver hette till och med Luna (måne på latin), senare Argentum (= vit och glänsande), och i det antika Egypten ansågs silver vara en ädlare metall än guld. Halvmånen var mångudinnan Isis symbol och man har hittat gamla kartor där halvmånen finns utsatt för att markera silvergruvor.  

Ja, såklart att jag blivit tvungen att göra smycken som ser ut som månen. Här har jag använt korkleran som kärna och klätt in den med silverleran, för att få ihåliga månar. Annars skulle de väga alldeles för mycket.


"Mångalen" - Halsband, örhängen. Månen i 999 finsilver, örhängemek. och kedja i 925 sterling silver.

Kosmiska Kramar
finaNina

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättefint. Vad kostar ett set?