onsdag 6 februari 2013

Mer kärlek och intressanta möten

I höstas stod som ni kanske minns finaNina på à la Londons designmarknad. Det var så roligt att få möta kunderna ansikte mot ansikte och få direkt respons på smyckena. Det kom fram flertalet spännande, intressanta och trevliga människor till min monter och de här mötena ledde till en hög med beställningar som jag fick äran att ta mig an. 
 
Två kvinnor kom fram och började titta på de olika ”med hjärtat på rätta stället” smyckena som jag hade med mig. De frågade och funderade och undrade om jag inte skulle kunna hjälpa dem med en sak. - Jovisst, sa jag, det vill jag gärna.  De berättade att de har ett gäng väninnor som hängt ihop sedan studietiden på 70-talet och att deras ”maskot” alltid varit en anka. De hade fallit för mina smycken och skulle nu vilja ha var sin liten ”Anka (med hjärtat på rätta stället). De fick välja färg och längd på läderremmar precis som de ville och de flesta ville ha ett tvåvarvsarmband, som också möjligen skulle kunna användas runt halsen. De blev ett fasligt kvackande i min verksta’ J.


"Anka (med hjärtat på rätta stället)", 999 FS, Läderrem m lås 925 silver


Min sista fråga till gänget var oundvikligen -  Varför ankor? - Jo, tänk dig sa en av kvinnorna, en anka tar sig fram i alla vatten, i medvind och i motvind. Så är det med vårt gäng. Vi har alltid stöttat varandra, Att hjärtat är på rätta stället tilltalade oss för vi har genom åren framför allt skrattat mycket och delat glada och sorgliga stunder. Vi har hängt ihop sedan 1975 och har fortfarande lika roligt!

Ett par jag också minns tittade på manschettknappar och ställde en massa frågor. De undrade ifall jag tog emot specialbeställningar. – Absolut, självklart!  Alltid så roligt med nya utmaningar och att få möjlighet att förverkliga någon annans idé och inre bild. De tog ett visitkort och skulle kanske återkomma.

Jo då, de återkom nu i januari. M och M hade nu bestämt sig för att det var dags för giftemål. Ringar hade de redan, men ett par fina manschettknappar till brudgummen ville de ha.  De hade designat sin egen ”bröllopslogga” som de använt på alla sina inbjudningskort och undrade om jag skulle kunna få till den här loggan på manschettknapparna. Hm, jag funderade och funderade, testade olika metoder och det var inte helt självklart att jag exakt skulle lyckas få till deras handskrivna logga med rätt känsla och utseende. Med lite hjälp från M och en kvinna i Grekland kom det en stämpel på posten och då var saken klar. Resultatet:


Manschettknapp M+M 999FS, manschettknappsmekanism 925 silver


Att bruden kommer att stråla något alldeles fantastiskt det vet vi ju alla!! Jag hoppas också att den stolta brudgummen kommer att känna sig alldeles extra fin på skjortärmen med sina nya manschettknappar från finaNina. Nu på lördag kl. 14.00 tänker jag extra mycket på M+M och skickar över mina varmaste lyckönskningar!

Gladaste Kramar
finaNina

Inga kommentarer: