onsdag 12 maj 2010

Träd ger mig glädje

Jag och min familj bor i skogen. Eller åtminstone så gjorde vi det när vi flyttade hit för åtta år sedan. Granskogen stod tät och tjock nedanför oss och vi drog in den härliga doften av fuktig mossa i lungorna när vi stod ute på vår altan. Nu har skogen nedanför oss förändrats till nya tomter och nybyggda hus, men fortfarande står här några magra tallar och vajar tillsammans med några riktigt täta, gamla granar.

På vår tomt har vi fyra ståtliga björkar, som varje år låter oss följa med in i våren och sommaren genom att visa sina knoppar, små späda löv som sedan blir härligt mörkgröna och som prasslar så skönt när sommarens varma vindar smeker. Överenskommelsen med maken, som inte riktigt har samma ”trädkramar-tendenser” som jag, är att när hösten kommer så får jag själv räfsa upp alla gula löv och göra vad jag vill med dem. Bara de kommer bort.

Träd är vackra, träd är liv. Jag känner att i mitt skapande har jag totalt snöat in på träd just nu. Tanken kom först från våra familjefotografier som hänger på sovrumsväggen. Där hänger släktingar som inte finns med oss längre tillsammans med bilder som visar våra barn och även oss själva. Vårt alldeles eget familjeträd.

Med dessa bilder i bakhuvudet växte idéen till smycket ”Famliljeträd” fram. Ett namnsmycke som görs personligt efter eget önskemål, där varje löv får symbolisera en kär familjemedlem. Mer info finns i spalten bredvid.


Mina egna smycken hänger jag upp på ett smycketräd, inköpt på Gudrun Sjöden. Där hänger allt blandat och huller om buller, mina egendesignade smycken tillsammans med barnens pärlhalsband och bijouterier jag använder när andan faller på. I förgrunden syns Stig Lindbergs ”Lilla Eva” i parian. Bredvid henne ett plastäpple, okänd dansk design, som fungerar som en liten smyckesgömma. På bilden syns också mitt ”Kunskapens Träd”, som även det är ett led i denna ”hang-up” på träd. Lägg också märke till de otroligt vackra tennarmbanden som Ann-Helen Rönnberg har skapat. Hennes alster hittar du på http://tennarmband.blogspot.com/


Stora sköna och gröna trädkramar till er allihopa!
finaNina

Inga kommentarer: